V pojištění přepravovaného nákladu je několik možností a úrovní krytí. Podle druhu nákladu je vždy nutné volit optimální variantu, aby v případě škody při přepravě bylo zboží dostatešně pojištěné. Přinášíme proto přehled o tom, za co která osoba a které pojištění odpovídá.
Základní pojištění nákladu je skrze pojištění odpovědnosti dopravce. Dopravce standardně odpovídá dle mezinárodní dohody. V silniční dopravě je to upraveno v úmluvě CMR. Standardní odpovědnost silničního dopravce vychází na 8,33 SDR na kilogram nákladu, což odpovídá hodnotě cca 270 Kč na kilo.
Obdobná ustanovení platí také v námořní dopravě, kde je to 50 Kč na kg. V letecké přepravě 400 Kč na kg.
Navýšení odpovědnosti dopravce
Silniční dopravce může při splnění podmínek přijmout vyšší odpovědnost než je výše uvedená. Viz. níže u silničních dopravců článek 24 a 26.
Důležitým specifikem odpovědnosti, že je krytá jen škoda, kterou dopravce svou činností nebo nečinností způsobil. Jsou však také příčiny škod, které dopravce nemohl při nejlepší vůli odvrátit a na to se již odpovědnostní pojištění nevztahuje.
Silniční dopravce odpovídá také za včasné dodání nákladu neboli překročení dodací lhůty. Buďto dle smluvně stanoveného data nebo do obvykle očekávané doby. Takto dopravce odpovídá pouze do výše dovozného (cena dopravy plus poplatky).
Úmluva CMR připouští podle článku 24 variantu, kdy nebude použit limit odpovědnost dle hmotnosti nákladu viz. výše. Dopravce tedy přijme odpovědnost za plnou hodnotu nákladu nehledě na její hmotnost. Pro to musí být splněny 2 podmínky:
Dopravce může za dohodnutý příplatek přijmout odpovědnost i vyšší než je hodnota zásilky. Typicky např. na dovezení nákladu závisí další vývoj většího projektu. Označuje se to názvem: "Zvláštní zájem na dodání". Podle článku 26 lze také navýšit odpovědnost za včasné dodání nákladu. Podmínky funkčnosti jsou obdobné jako u článku 24 - sjednaný přílplatek v objednávce a informace v nákladním listu
Narozdíl od námořní přepravy je v silniční dopravě hodnocena každá zásilka zvlášť. Pokud tedy dopravce sbírá více přeprav různých přeprav od různých zákazníků, vypořádá se každá odpovědnost zvlášť.
Pokud je při přepravě využito zasílatele, tak zasílatel přebírá další rizika spojená především se samotnou organizací přepravy. Jsou to rizika spojená se špatným balením zásilky, výběrem nevhodného dopravce nebo dopravního prostředku, chybné vyhotovení průvodních dokumentů nebo třeba špatné cílové místo přepravy. Zasílatel, pokud funguje na základě smlouvy o přepravě, tak zároveň přijímá rizika jako by byl dopravce.
Pokud to druh nebo hodnota nákladu vyžaduje, lze pojistit přepravovaný náklad i samostatně. Především se nejedná o odpovědnostní pojištění a proto je to krytí podstatně komplexnější.