Jak se změny v zákoně projevily v praxi pojištění nákladu v roce 2019?

Víte že dopravci odpovídají za náklad omezeně podle hmotnosti nákladu? Vždy to tak bylo v mezinárodní dopravě a od roku 2019 to platí i ve vnitrostátní dopravě. Dopravce však může odpovídat i za celý náklad, čtěte dál a dozvíte se kdy a jak to udělat.

Jak se změny v zákoně projevily v praxi pojištění nákladu v roce 2019?

Víte že dopravci odpovídají za náklad omezeně podle hmotnosti nákladu? Vždy to tak bylo v mezinárodní dopravě a od roku 2019 to platí i ve vnitrostátní dopravě. Dopravce však může odpovídat i za celý náklad, čtěte dál a dozvíte se kdy a jak to udělat.

Novelou zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě doško ke změnám v odpovědnosti dopravce. Změny jsou v praxi pouze pro vnitrostátní dopravce, u mezinárodních dopravců zůstává vše při starém. Nově se řídí tzv. „Úmluvou CMR“ odpovědnost i ve vnitrostátní dopravě a to v částech odpovědnost a provedení smlouvy o přepravě.

Nová odpovědnost ve vnitrostátní dopravě

Hlavní rozdíl je, že od 1.1.2019 už dopravce ve vnitrostátní dopravě neodpovídá automaticky za celou hodnotu nákladu jako tomu bylo dříve. Nyní má stejně jako u mezinárodní dopravy odpovědnost omezenou do výše, která odpovídá cca 270 Kč/kg nákladu. Zákazník s dopravcem se však mohou domluvit na plné nebo i vyšší odpovědnosti. K tomu slouží článek 24. a 26. této úmluvy CMR. 
Vnitrostátní doprava = omezená odpovědnost za kg nákladu cca 270 Kč. 

Jak se počítá limit na zásilku?

Nejdříve je potřeba vědět, jak se počítá limit na zásilky. Limit se počítá pro každou zásilku zvlášť, avšak dohromady pokud má více položek. Například zákazník posílá pračku a lednici v hodnotě 30 000 Kč. Zboží je na 2 paletách a dohromady váží asi 60 kg hrubé váhy. Limit odpovědnosti dopravce standardně je 270 * 60 = 16 200 Kč.
Pojištění nákladu z odpovědnosti dopravce víc nezaplatí, pokud není aktivován článek 24 nebo 26 a pojistná smlouva na to není rozšířená. Zákazník po dopravci víc chtít nemůže.

Článek 24 úmluvy CMR:

Odesílatel může, zaplatí-li dohodnutý příplatek k přepravnému, udat v nákladním listě cenu zásilky převyšující hranici stanovenou v článku 23 odst. 3 a v takovém případě nahrazuje udaná cena tuto hranici.
V článku 23 se udává 8,33 jednotek SDR, v přepočtu 262,03 Kč (kurz k 15. 4. 2019)

Jak se správně pojistit podle článku 24?

Jsou zde dvě jasné podmínky:

    • Podmínka 1: Zvýšení odpovědnosti mus být jasně sjednáno v objednávce přepravy a to včetně hodnoty, která bude uvedená také v nákladním listu (camráku).
    • Podmínka 2: Dopravce za toto riziko musí dostat příplatek. Ten by měl být uvedený odděleně jak v nabídce, tak na faktuře.

Kdo a kdy to využije:

Měl by to být požadavek ze strany zákazníka, když se převáží drahý, ale lehký náklad. Typicky je to elektronika. Zákazník to však často netuší a myslí si, že stačí kontrolovat limit v pojistné smlouvě dopravce. Limit zde je stále, ale bez tohoto článku 24 nebo 26 je odpovědnost omezená a pojišťovna škodu hradí jen podle hmotnosti nákladu.

Více peněz a konkurenční výhoda

Pokud budete svým zákazníkům dobře radit a nabídnete rozsah podle článku 24, tak si můžete musíte říct o příplatek. Pokud zákazník posílá drahé zboží, tak si to rád připlatí a vy získáte konkurenční výhodu. A ještě budete vnímáni jako  profesionál.

U pojištění nákladu (odpovědnost dopravce) je potřeba připojištění - nebývá to v základním rozsahu.

Zvýšení odpovědnosti dopravce podle čl. 24 lze poměrně jednoduše připojistit ke standardnímu rozsahu pojištění odpovědnosti dopravce. Je na to však potřeba myslet. Toto rozšíření stojí cca 20 -30 % k pojistnému pro mezinárodní přepravu. Pro  vnitostátní dopravce je častno nabízeno zdarma. O tom více v našem dalším článku změny odpovědnosti dopravce.

Nutné však je dodržet ony dvě podmínky, tedy mít zapsané v nákladním listu i v objednávce zvýšení odpovědnosti a příplatek. Důležité je mít v objednávce i na faktuře jasně daný příplatek. Jestli bude příplatek jen formální tak, že snížíte cenu za přepravné, tak vyšší odpovědnost dopravce nemá a nelze ani plnit z uzavřené pojistné smlouvy. 


Článku 26 - zvláštní zájem na dodání

Článek 26 úmluvy CMR: Odesílatel může, zaplatí-li dohodnutý příplatek k přepravnému, udat v nákladním listě částku zvláštního zájmu na dodání zásilky pro případ její ztráty, poškození nebo překročení dodací lhůty. Byl-li udán zvláštní zájem na dodání, může se nezávisle na náhradách škod stanovených v článcích 23, 24 a 25 požadovat náhrada dalších prokázaných škod až do částky udaného zájmu na dodání.

Článek 26 úmluvy CMR. se používá mnohem méně. Rozdíl je ten, že náhrada nemusí odpovídat hodnotě zboží ani limitu pro škodu z překročení dodací lhůty. Opět je potřeba řádně sjednat v objednávce i v listu CMR, stejně jako článek 24. Pojištění na tento článek se nabízí individuálně a je potřeba řešit s předstihem. Používá se zejména u náročných přeprav velmi důležitého zboží.