Kdo je zodpovědný za škodu způsobenou zákazníkem?

Vloženo:11.11.2017 | Zobrazeno:32x

Společenské nehody se dějí a mohou vás potkat, aniž byste tomu mohli zabránit. Vaše dítě shodí v obchodě s porcelánem drahou vázu, nebo vás v restauraci číšník nechtěn polije. Důsledkem těchto případů je vznik škody, u které se řeší, kdo ji zaplatí.

Odpovědnost za škodu

Za každou škodu je vždy někdo zodpovědný, který by ji měl zaplatit. Dojde-li ke vzniku škody v obchodě nebo restauraci, ne vždy za ni může provozovatel tohoto zařízení. Příkladně si obléknete drahé šaty a vydáte se na večeři s přáteli do restaurace. Vše probíhá skvěle a bez problémů až do doby, kdy číšník přináší jídlo nebo kávu a při podávání na stůl vám vylije obsah talíře či sklenky na vaše šaty. Nebo druhý případ, kdy jdete s dětmi do cukrárny a jedno z ratolestí upadne na vlhké podlaze a při pádu shodí ze stolu cennou vázu. Jak se v takových případech zachovat?

Může za to provozovatel

Provozovatel prodejny má odpovědnost za vše, co se v jeho zařízení děje. Ovšem tato odpovědnost není bezbřehá a zaplatit by měl škody, které způsobí on či jeho zaměstnanci. Provozovatel prostě odpovídá za všechno, co provozem své prodejny či restaurace způsobí, a to, i kdyby při své činnosti neporušil žádnou zákonnou povinnost.

Škoda způsobená jiným zákazníkem

Za tuto škodu provozovatel neodpovídá a vy se musíte srovnat s tímto konkrétním zákazníkem. Pokud vás tedy polije jiný zákazník, vyvarujte se prudkých reakcí a snažte se dohodnout. Pokud by viník nechtěl vyčkat příjezdu městské policie, musíte mu v útěku zabránit přiměřeným a vhodným způsobem. Jednání viníka může naplňovat podle výše škody znaky trestného činu nebo přestupku. To pak musí řešit policie, která vám zprostředkuje informace, proti které osobě podáte žalobu na náhradu škody.

Prokazování škody

Při vzniku škody je dobré mít svědka. Na pomoc si můžete zavolat personál zařízení a také událost vhodným způsobem zdokumentovat třeba nafotit mobilem a vyčíslit škodu. Před soudem nestačí jen označit viníka, ale také dokázat, jak škoda vznikla. Dobrým důkazem je také svědectví jiných osob, proto si nechte poslat adresy zákazníků, kteří vše viděli.

Nejméně sedm dní před podáním žaloby k soudu by měl poškozený zaslat viníkovi výzvu k uhrazení výše škody. Jinak by nemohl u soudu žádat o náhradu nákladů řízení.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.

  
Zpět

Mohlo by Vás také zajímat:








PROČ
POJIŠTĚNÍ
OD NÁS

  • Porovnáme pojištění od více pojišťoven.
  • Vybereme nejvýhodnější pojištění.
  • Máme zkušenosti a umíme poradit s nastavením pojištění.
pojišťovna AllianzČpp pojišťovna pojišťovna KooperativaČSOB pojišťovna pojišťovna Uniqapojišťovna Slavia Hasičská vzájemná pojišťovnapojišťovna Generali pojišťovna Unionpojišťovna Direct